ارزیابی کتاب
تحریر
الروضه (خلاصه شرح
لمعه)

 

به نظر نگارنده همانطور که در مقدمّه
کتاب ساده ساز متون فقه بیان ‌ شده است برای موفقیّت در پاسخگویی به سؤالات درس
متون فقه در آزمون‌های حقوقی بالاخص آزمون کارشناسی ارشد سراسری باید به نکات ذیل
توجّه ویژه داشت:

 

1. شناخت منبع طرح
سؤالات

2. تشخیص مباحث با اهمیت از دیدگاه
طراحان سؤال

 

در ضمن به داوطلبان توصیه می­ گردد:

الف ـ به مطالعه مباحث حقوقی متون
فقه به شیوه ای که در  مقدّمه کتاب ساده ساز متون فقه، بیان شده است،
بپردارند.بدین معنا که تنها
به ترجمه صرف بسنده نکرده بلکه در حین مطالعه به واژه‌هایی همچون «أصل، مطلقاً،
بالعکس و ...» و نیز نکاتی نظیر «مستندات قائلین به اقوال مختلف، حکم مورد استفاده
از روایات مذکور در متن و ...» توجّه کافی مبذول
نمایند.

ب ـ موضوعات و سؤالات مربوط به مباحث
حقوقی را که در آزمون کارشناسی ارشد حقوق و فقه و  مبانی حقوق اسلامی  از آنها سؤال
طرح شده است، مورد مطالعه قرار دهند، زیرا که از یک
عبارت می توان به صور گوناگون سؤال مطرح کرد.
حال اگر داوطلبی عبارت
مطروحه در آزمون را به طور کامل ـ نه فقط جواب سؤال مطروحه ـ یاد بگیرد، مسلماً هر
سؤالی از آن عبارت مطرح شود، قادر به پاسخگویی خواهد بود.

ج
ـ در صورت کمبود وقت، موضاعات مهّم هر مبحث که در جداول موضوعی ابتدای هر
مبحث به آنها اشاره شده است یا
حداقّل صفحات مهم که
نگارنده در  پاسخ نامه کتاب ساده ساز متون فقه به آنها ارجاع داده است
، مورد
مطالعه قرار دهند.

منابع مطالعه:

1ـ ترجمه و تبیین شرح اللمعه، دکتر
علی شیروانی، ج 14 ـ 5، انتشارت دارالعلم ( در صورت عدم فرصت یا دسترسی به منبع
مذکور می‌توانید از کتاب تحریر الروضه فی شرح اللمعه، علیرضا امینی ـ سید محمد رضا
آیتی، دوره 2 جلدی، انتشارات سمت و مؤسسه فرهنگی طه و کتاب فقه استدلالی ترجمه کتاب
مذکور، سید مهدی دادمرزی، موسسه فرهنگی طه استفاده نمایید.)  


ساده ساز متون فقه، دکتر مرتضی طبیبی ـ حمید رضا کلانتری، نشر میزان، آخرین
چاپ

 

توصیه طلایی: استفاده از دیکشنری شرح
لمعه

آنان که می خواهند ۱۰۰٪ پاسخگو باشند، این توصیه را جدی
بگیرند.

در هنگام مطالعه کتاب الروضه البهیه
فی شرح اللمعه الدمشقیه (معروف به شرح لمعه که با ترجمه های مختلف در بازار کتاب
موجود است: دکتر لطفی، دکتر شیروانی، دکتر مسجد سرایی و ...) مسلما با عباراتی نظیر
عبارات ذیل برخورد خواهید کرد:

  • در
    عبارت ((کلما یصح الانتفاع به مع بقأ عینه تصح اعارته و اجارته و ینعکس فی الاجارة کلیاً دون الاعارة)) مراد از ((و ینعکس فی
    الاجارة کلیاً)) کدام است؟ 
  • در
    عبارت زیر، مراد از فراز ((یجمع بینهما)) کدام است؟                    

((و لو ظهر مِن الوصی عجزٌ ضَم الحاکم إلیه
مُعیناً؛ لِأنّّه بِعَجْزه خرج عن الاستقلال المانع مِن ولایة الحاکمِ و بقدرته علی
المباشرة فی الجملة لم یخرج عن الوصایة بحیثُ یستقلُّ الحاکمُ فیجمع بینهما بالضم.ّ))

  • مراد از «اصل» در عبارات زیر، به ترتیب کدام
    است؟

الف) «و لا ولایة فی النکاح للاب و الجدَّ له
و إن علا علی البکر البالغة الرشیدة فی الاصحّ للآیة و الاخبار و الاصل

ب) «و لا توارثَ بینهما فی المتعة إلاّ مع
شرْطه فی العقد فیثبت علی حسب ما یَشْتَرطانه أمّا إِنتفاوه بِدون الشرط فللْأصل

ج) «لو اتصفت الزوجة بأحدهما خاصة فمقتضی الروایة و دلیل الأصل عدم التحریم بالمجردّ القذف.»

  • در عبارت
    زیر، مراد  از «الفرق الثلاثة» کدام است؟

«لو أسْلَمَ احدُ الزوجینِ الوَثَنیین
المنسوبین إلی عبادة الوَثَن و هو الصنم، و کذا مَنْ بحکمها مِن الکفار غیر الفَرِق الثلاثة ...»

  • «تحریم بعض
    الصحابة
    المتعةَ تشریع من عنده مردود علیه، لانّه إن کان بطریق الاجتهاد فهو
    باطل فی مقابلة النص إجماعا و إن کان بطریق الروایة فیکف خفی ذالک علی الصحابة اجمع
    فی بقیة زمن النبی (ص) و جمیع خلافة ابی بکر و بعض خلافة المحرم» در عبارت فوق مراد از «بعض الصحابة» و «المحرم» چه
    شخص یا اشخاصی است؟
  • در
    عبارت «حکم المتعة کدائم من الأحکام شرطاً و ولایة و تحریماً بنوعیه إلّا ما استثنی» منظور از
    «بنوعیه» و «إلّا ما ستثنی» به ترتیب چیست؟
  • در
    عبارت «فالنسب هو الإتصال بالولادة بإنتهاء أحدهما إلی الآخر کالأب و الإبن أو
    بإنتهائهما إلی ثالث مع صدق اسم النسب عرفاً علی الوجه
    الشرعی
    » قید «علی الوجه الشرعی» کدام مورد را از تعریف خارج می کند و ورثه
    شخص مخرج چه کسانی هستند؟
  • فی تغیر الحکم (تقدیم ابن العم للأبوین علی العم للأب) بالذکورة و
    الانوثة قولان أجودهما: ذلک   لکونه خلاف الفرض المخالف
    للأصل فیقتصر علی محلّه. 

  • در
    عبارات ذیل منظور از «مقتضی» به ترتیب چیست؟

    الف) « التوبة قبل قیام البینة علی الزانی
    تسقط الحد عنه جلداً کان ام رجماً علی المشهور لاشتراکهما فی المقتضی»

    ب)
    «و کذا یحکم الحاکم بعلمه فی حقوق الناس إلّا بعد مطالبتهم حداً کان او تعزیراً
    لاشتراک الجمیع فی المقتضی»

    ج)
    «لو اقرّ بحد ثم تاب تخیر الامام فی اقامته علیه و العفو عنه رجماً کان الحد او
    غیره علی المشهور لاشتراک الجمیع فی المقتضی»

     

همانگونه که در هنگام مطالعه متون حقوقی در
صورت برخورد با واژه ای که معنی آن را نمی دانید، از دیکشنری استفاده می نمایید، در
موارد مشارالیها و امثال آن نیز جهت فهم دقیق مطلب لازم است، از دیکشنری شرح لمعه
استفاده نمایید.

دیکشنری شرح لمعه اصطلاحی که حقیر
برای کتاب ذیل انتخاب کرده ام:

جبعی عاملی، زین الدین (شهید ثانی)؛
الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة مع تعلیقات السیّد محمّد
کلانتر
؛ ج10 ـ 3، مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی، قم: بی
تا.

کتاب مذکور عربی به عربی است، لیکن
برای استفاده به عنوان دیکشنری شرح لمعه بسیار مفید است و عبارات توضیحی آن به
راحتی قابل فهم است.

 

 

 

متن کامل کتاب الروضة البهیة فی شرح
اللمعة الدمشقیة

 

مع تعلیقات السیّد محمّد کلانتر
(وِیژه
رایانه)

 

 

 

متن کامل کتاب الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة

 

مع تعلیقات السیّد محمّد کلانتر (وِیژه
همراه)

 

 

 

ممکن است هنگامی که برنامه را برای
اولین بار استفاده می نمایید، اخطار دهد، در این صورت درابتدا نام فایل را به عدد ۱
تغییر دهید سپس برنامه را باز نمایید. در این صورت دوباره ممکن است اخطار
دهد، انتهای اخطار داده شده علامت کلیک سبز را از داخل مربع کوچک حذف نموده و تایید
نمایید. مجددا برنامه را باز کنید.

 

 

 

 

 

با تشکر از
عزیزانی که فایل های مذکور را تدوین نموده اند.

 

 

 

آدرس و شماره تلفن ناشر کتاب
ترجمه و تبیین شرح اللمعة

 

(دور 14 جلدی دکتر علی
شیروانی)

 

 

 

دفتر مرکزی: قم/خیابان
ارم/مقابل کوچه 20 /پلاک 357

 

تلفن: 9-7744298 فکس:7741798 تلفن انبار: 2910177

 

دفتر تهران: خیابان
انقلاب، خیابان 12 فروردین، ساختمان تجاری ناشران/طبقه همکف شماره18/16 انتشارات
دارالعلم

 

تلفن: 66955405

 

 

 

همچنین می توانید
ر.ک.:

 

نگاهی نو به منابع آزمون های حقوقی: متون
حقوقی‌‌ ‌و متون فقه

 

 منبع: وبلاگ ساده ساز

 

/ 0 نظر / 3 بازدید